@article{oai:shizusan.repo.nii.ac.jp:00001727, author = {髙橋, 和子 and タカハシ, カズコ and TAKAHASHI , Kazuko}, issue = {1}, journal = {スポーツと人間 : 静岡産業大学論集, Sport and human beings : Journal of Shizuoka Sangyo University}, month = {Feb}, note = {本研究の目的は、全日本高校・大学ダンスフェスティバル神戸(以下、AJDF)の創作ダンスコンクールに出展する作品を5年間、創作ダンス未経験の大学生に生で鑑賞・評価してもらい、その傾向を審査員の評価と比較し大学生の鑑賞力を探ることと、AJDFの8つの評価観点の妥当性について検討することであった。その結果、次のことが明らかになった。 1.創作ダンス作品の特徴的な評価観点を大学生もある程度捉えており、鑑賞力があると言えた。 2.AJDFの8つの評価観点は、熟練者に限らず評価できるため、妥当な観点であった。 3.AJDF受賞作品は、総得点が高く、評価観点も多岐にわたる傾向がみられた。 4.「独創的な発想の探求」「クロスカルチャーへの新しい挑戦」に該当する作品講評が少ないことから、これらの観点を重視した作品創作は、難しいと推察された。 5.生の作品鑑賞では、「生命力あふれる表現」「斬新な動きの発見」をあげる傾向がみられた。  以上のことから、AJDF受賞作品における大学生の鑑賞力があること、また、評価観点についても妥当であることが認められた。, The purpose of the research is to explore the appreciation of university students for AII JAPAN DANCE FESTIVAL-KOBE award-winning works. Another purpose is to examine the validity of the eight evaluation perspectives.University students who had no creative dance experience appreciated the work. They evaluated the works from eight perspectives and compared the trend with the judges’ evaluation. As a result, five things became clear. (1) University students grasped the characteristic evaluation perspectives of creative dance works. (2)Eight evaluation perspectives are appropriate because they can be evaluated not only by experts. (3)The award-winning works had a high total score and were highly evaluated. (4)There are few reviews for creative and cross-culture. (5)Live performances a tendency to discover vitality and novel movements. From the above, it was confirmed that the university students have the appreciation power in the award-winning works and that the evaluation perspectives are appropriate.}, pages = {95--106}, title = {全日本高校・大学ダンスフェスティバル(神戸)受賞作品における 大学生の鑑賞力}, volume = {4}, year = {2020} }